Trebuie să fii autentificat pentru a publica o recenzie.
Dansurile tradiționale din Oaș și Maramureș
Dansurile tradiţionale din Oaş şi Maramureş Rezumat În Maramureş şi Oaş avem următoarele dansuri active: Roata femeilor – însoţit de cântec vocal în Maramureş; în Oaş mai nou – Roata fetelor; Fecioresc, Bătrânescu sau Bărbătescu în Maramureş; Roata feciorilor şi Danţ în Oaş (de perechi), Învârtită bătută în Maramureş. În Maramureşul Istoric se mai joacă: Alunelul din Maramureş, Ardeleanca, Răchiţeaua, (Roata stelelor), Oşendocul, Bihoreanca, Ca la Pătrova, Baraboiul, Sârba comună, Botoşanca din Bucovina, Hora mare dreaptă, Hora în două părţi, Jurelul (Ciureala). În dansul Jurelul fiecare băiat învârte fata odată, după care aceasta aleargă la băiatul de vis-a-vis, la mijloc se întâlneşte cu cealaltă fată cu care se poate roti sau nu, ajunsă la băiat se învârteşte în sens invers, apoi revine la partener. Melodia corespunde cu cea de la Învârtita bătută. Dansuri rituale, ceremoniale: Roata femeilor – nuntă, botez (Maramureş), Roata feciorilor (Mireseşte, Hora miresii prin casă), Jocul găinii, Jocul colacilor, Bărbătescul – la ţâpatul grâului sau la nuntă; Capra, Ursul – de Anul Nou, cu măşti. După o analiză structurală a acestor dansuri mai ales din punct de vedere ritmic şi cinetic, putem afirma că între ele sunt mai multe deosebiri decât asemănări. În primul rând în Maramureş repertoriul este mai bogat şi mai variat, pe când în Oaş el este mai sărac şi mai limitat. Practic, dansurile care se aseamănă între ele sunt Roata feciorilor din Oaş, concordant cu melodia şi Bărbătescul din Maramureş, neconcordant cu melodia dar, ambele având comenzi pentru schimbarea motivelor coregrafice sub formă de şuierături în ritm sincopat. Aceste dansuri fac parte din categoria dansurilor cu desfăşurare pe verticală. Precizăm însă că elementele coregrafice ale dansului Roata feciorilor din Oaş se găsesc şi în dansul de perechi numit „Danţ” şi unde mai nou perechile se învârt în ritm sincopat – forma dohmiacă (eventual divizată), pe când Bărbătescul din Maramureş nu are această formă de cuplu. Ţinuta dansatorilor este de talie – bărbatul şi de umeri – femeia. Pe de altă parte am putea evidenţia o asemănare în ceea ce priveşte stilul de execuţie a strigăturilor, respectiv a ţâpuriturilor în Oaş.
Recenzii
Nu există recenzii până acum.